Er is en komt een nijpend tekort aan leerkrachten/docenten. Er wordt op dit moment bijvoorbeeld al € 10.000,00 geboden voor wiskunde docenten. De roep binnen het onderwijs gaat al jaren uit naar het verkleinen van klassen. En dat is zeker een noodzaak, omdat sinds een aantal jaren ook leerlingen die meer (specifieke) aandacht nodig hebben in de klassen instromen en niet meer naar speciale scholen gaan.
Kleinere klassen en beter salaris
De politiek lijkt de komende regeerperiode akkoord te gaan met een verhoogde investering in het onderwijs. De bedoeling is het beroep van leerkracht/docent weer aantrekkelijk(er) maken. Het doel zal met name zijn; kleinere klassen en een betere salariëring.
Maar de vraag luidt nu:
Hoe vang je op korte termijn de grote uitstroom van de oudere (bijna pensioengerechtigde) leerkrachten/docenten (babyboomers) op?
Wat denkt u, als leerkracht/docent zijnde, dat de oplossing zal bieden op bovenstaande vraag? Plaats uw reactie onder dit artikel en discussieer mee!
Er Is onlangs een erg leuk initiatief opgezet vanuit de gemeente Amsterdam, wat inmiddels wordt uitgebreid http://www.academievandestad.nl/co-vmbo-docent.html
Beste Wouter, tijd om out- of-the-box te denken. Bijvoorbeeld vakken thematisch inrichten waarbij gebruik kan worden gemaakt van gastdocenten die specialist op een thema zijn. Deze kunnen overal vandaan komen, bedrijfsleven, zp-ers, overheid, ideële organisaties of waar dan ook. Korte thema’s kost hen weinig tijd, band tussen onderwijs en ‘buitenwereld’ wordt versterkt en ik zie nog wel meer spin offs. Daarbij denk ik dat deze oplossing helemaal niet zo duur hoeft te zijn. Win-win creatie.
Zoals ook jullie mooi omschrijven, ontstaat er binnen het onderwijs een vergrijzing zonder verjonging.
Daarbij is de werkdruk vergroot in meerdere opzichten. Taakverbreding en vergrootte verantwoordingsverplichting maakt het leven van docenten er niet beter op.
De politiek probeert te sleutelen aan de 52% opslag, geldend binnen het MBO onderwijs. Mede door het wegvallen van de CAO akkoorden binnen het onderwijs, drukt dit “zwaard van Damocles” steeds sterker op de werkdruk.
Ook de instelling en het verwachtingspatroon van de leerling zelf is sterk veranderd waardoor de oudere generatie docenten minder gemakkelijk deze kloof, die is ontstaan in de belevingswereld, kunnen overbruggen.
Het is daardoor niet zo gek dat het verzuim binnen het onderwijs hoog is, de instroom laag is en dus het te kort steeds groter wordt.
Naar mijn mening zal er binnen het onderwijs zelf meer moeten veranderen waardoor docenten sterker worden in hun taak en vertrouwen in de organisatie.
Het valt mij op dat enthousiaste zij-instromers toch tegen muren oplopen: opleidingen die helemaal geen echt maatwerk leveren, scholen die liever geen zij-instromer in dienst willen nemen, omdat ze slechte ervaringen hebben. Geen zich op de uitdaging voor de zij-instromer die een salaris van meer dan minimum loon nodig heeft, omdat hij nu eenmaal vaste lasten heeft. Eerst zelf de opleiding bekostigen en ‘gratis’ stage lopen of 2 jaar als onderwijsassistent werken zijn organisatorisch en salaris technisch gezien lang niet altijd realistische scenario’s. Kortom, de zij-instroom regeling biedt niet de mogelijkheden die de regeling pretendeert te bieden. Met een evaluatie en aanpassing van die regeling volgt hopelijk meer zij-instroom.