4 tips om een burn-out te krijgen…

…maar nog belangrijker natuurlijk: hoe je dit voorkomt. Er zijn heel veel oorzaken waarom iemand met een burn-out te kampen krijgt. Het is allang achterhaald dat je alleen burn-out raakt door (te) hard werken of een (te) hoge werkdruk. Of je wel of niet kwetsbaar bent voor een burn-out heeft ook te maken met je persoonlijkheid en omstandigheden. Het is niet voor niets dat de één wel burn-out raakt en de ander niet.

Herken jij één of meerdere van de volgende 4 kenmerken in jezelf? Dan loop je risico op een burn-out (nu of in de toekomst). Laat het niet zover komen, en verander wat je veranderen kunt.

Je zegt liever overal ‘ja’ op, dan een burn-out voorkomen

Veel mensen vinden het belangrijk dat anderen hen aardig vinden. Vooral als je sociaal (een beetje) onzeker bent, is dit een grote valkuil. Je durft niet aan te geven dat het teveel wordt, of dat het op een andere manier makkelijker gaat. Je wilt niemand teleurstellen en al helemaal niet betweterig overkomen. Maar dit soort zaken werken juist compleet averechts. Niet alleen krijg je steeds meer op je bord, maar je omgeving gaat soms ook anders op je reageren. En dit kan je onzekerheid alleen maar groter maken.

Werken aan je zelfvertrouwen en assertiviteit is hier een goed idee. Je kunt namelijk leren om sterker in je schoenen te staan en meer voor jezelf op te komen. Op een goede manier, zodat iedereen je zal begrijpen. En dan blijven mensen je aardig vinden. Dan worden ze niet ‘boos’ zodra jij een keertje ‘nee’ zegt.

Je bent doorgaans erg streng voor jezelf

Je mag geen fouten maken of falen, terwijl je dat wel van anderen accepteert. Jij moet immers alles perfect doen. Het kan zijn dat je te streng bent voor jezelf, of misschien heb je faalangst. Dit is zowel funest voor je functioneren als voor je zelfbeeld. Wanneer je geen fouten van jezelf accepteert, wijs je jezelf bij ieder klein foutje of (in jouw ogen) tekortkoming terecht. Je staat continue voor de rechter en oordeelt hard en negatief over jezelf. Dit stimuleert een negatieve innerlijke dialoog, die je alleen maar verder in de problemen zal helpen.

Het kan zijn dat je werkelijk (erg) veel fouten maakt in je functie. Je kunt je dan gaan afvragen of er misschien wat anders speelt. Is er (op je werk of in je privé-omgeving) iets wat je aandacht opeist? Pak dat dan aan. Of misschien zit je wel helemaal niet zo goed op je plek. Ook daar zijn oplossingen voor.

Natuurlijk is het niet leuk om een fout te maken, en al helemaal niet als een ander je daarop aanspreekt. Maar valt het je niet op dat anderen doorgaans minder streng zijn voor jou, dan jij voor jezelf bent? Waarom zou je jezelf dat aandoen? Vergeet nooit dat ook jij maar een mens bent, en een mens mag fouten maken. Het is echt niet zo erg om jezelf die sporadische fout te vergeven, net zoals je anderen die fout zou vergeven. Wees minder streng voor jezelf, blijf dat oefenen!

Je doet liever alles zelf

Heb je moeite met delegeren? Ook dit is een grote valkuil. Het is mooi als je een gedreven persoon bent en passie hebt voor je werk. Maar sla hier vooral niet in door. Ook een (te) hoog verantwoordelijkheidsgevoel kan je danig in de weg gaan zitten. Je voelt je dan al snel verantwoordelijk voor een fout die misschien niet eens jouw fout is. Of je voelt je verantwoordelijk voor het totale reilen en zeilen van het bedrijf, terwijl het niet jouw bedrijf (en dus verantwoordelijkheid) is. Dit alles kan ervoor zorgen dat je gewoonweg teveel op je bord krijgt, en daar niet eens een ander de schuld van kan geven.

Zet dat verantwoordelijkheidsgevoel eens op een andere manier in: voel je in de eerste plaats verantwoordelijk voor jezelf. Als het goed gaat met jou kun je meer dingen aan, en zaken beter loslaten als het niet geheel binnen jouw controle ligt. En – al kan het niet zo zijn dat dit je onbekend voorkomt, toch herhalen we het nog maar even – leer werk te delegeren! Je hoeft niet altijd alles zelf te doen. Vertrouw wat meer op anderen.

Je focust je op het negatieve

Betrap jij jezelf vaak op het gebruik van zogenaamde negatieve woorden, zoals ‘niet’ of ‘moeten’? Is je glas vaak half leeg, in plaats van half vol? Ben je snel boos en kom je redelijk makkelijk in conflicten terecht? En trek je, door voorgenoemd hoog verantwoordelijkheidsgevoel, ook nog eens makkelijk de schuld naar je toe? Dan focus je je, waarschijnlijk onbewust, teveel op het negatieve. En als je zwelgt in het negatieve, dan straal je dat ook vaak uit en trek je meer negativiteit aan.

Probeer eens een tijdlang om je bewust te worden van jouw negatieve gedachten en/of gevoelens. En ga ze vervolgens actief omdraaien naar het positieve. Kom je met je nieuwe auto op je werk en spreekt een collega je op de parkeerplaats aan met “Zo, een nieuwe auto?” en heb jij de neiging om te reageren met “Ja, maar ik had liever dat andere model gekocht.”, dan maak je het dus negatief. Focus je op het goede en wat je wel hebt, en reageer bijvoorbeeld met “Ja, klopt. Benieuwd welke avonturen ik met deze auto ga beleven.”

Vergeet ook niet dat jij bepaalt wat je wel en niet ‘moet’. Oké, deze vlieger gaat niet altijd op, omdat er nu eenmaal zaken zijn die je wel moet oppakken. Maar buig dat om naar “iets willen” of “iets mogen”. Een dergelijk klein verschil haalt je al uit die negatieve sfeer. Leer jezelf tenslotte ook aan om conflicten direct aan te pakken en op te lossen. Stel dit niet uit. Zodra een conflict opgelost is zit het je niet meer in de weg.

Het kan zijn dat, wanneer je dit alles leest, je het gevoel bekruipt dat je afstevent op een burn-out. Of dat je al met een burn-out kampt. Wij hebben de expertise in huis om je verder te helpen! Neem gerust eens vrijblijvend contact op, of maak een afspraak voor een gratis consult.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Contact