Je personeel gezond houden? Het kan met deze tips!

De gezondheid van je personeel is heel waardevol. En dan hebben we het over zowel fysieke gezondheid als mentale gezondheid. Want; hoe vitaler en gezonder een werknemer, hoe duurzamer zijn of haar inzetbaarheid is. Als werkgever wil je dus je personeel gezond houden. Of gezond maken, als je merkt dat het niet goed (meer) met iemand gaat.

Met name in deze tijd van pandemie is een sterk immuunsysteem erg belangrijk. Er zijn echter veel factoren die het immuunsysteem kunnen verstoren. Een gezond immuunsysteem is een samenspel tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. En op beide gebieden kun je als werkgever meer hulp en ondersteuning bieden dan je wellicht denkt om personeel gezond te houden/maken.

Let wel, je personeel heeft naast plichten natuurlijk ook rechten

Voordat we je waardevolle tips gaan geven hoe jij je personeel gezond kunt houden, willen we wel duidelijk melden dat niet zomaar alles mag. Je mag je als werkgever maar tot een bepaald niveau ‘bemoeien’ met de gezondheid en het privéleven van een werknemer. Het is daarom belangrijk bij vragen altijd te benadrukken dat iemand het niet hóeft te vertellen. Maar dat je er bent als hij of zij dat wel wil.

Wil iemand niets loslaten maar vermoed je dat de fysieke of mentale gezondheid voor serieuze problemen in de functie-uitoefening kunnen zorgen? Raadpleeg dan altijd een (juridisch) professional en officiële bedrijfsarts hoe hiermee om te gaan. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld vermoed dat iemand drugs gebruikt of overmatig alcohol gebruikt, maar wel met gevaarlijke machines werkt. Hier vind je meer informatie over het recht op privacy van je werknemer(s).

Zo kun je je personeel gezond houden!

Al voordat je vermoed dat er direct iets speelt in de gezondheid van je personeel, kun je veel doen om de mentale en fysieke vitaliteit te verhogen. Anno nu is dat eigenlijk ook steeds meer een blijk van goed werkgeverschap. De volgende tips helpen je alvast een eind op weg!

Weet (zoveel mogelijk) wat er speelt

Zorg dat er een open en geborgen sfeer heerst binnen jouw bedrijf en binnen de afdelingen of teams. Hoe beter je op de hoogte bent, hoe eerder je kunt ingrijpen en iemand kunt helpen. Het is zó waardevol als je een relatie schept waarin je personeel het gevoel heeft naar je toe te kunnen komen. Dat zij met hun problemen (hetzij wat betreft gezondheid, hetzij wat betreft moeilijke situaties in het werk of privéleven) bij je terecht kunnen. Dat je niet oordeelt, maar een helpende hand biedt. Denk aan een werknemer die in een (heftige) scheiding terecht komt en tijdelijk wat meer lucht nodig heeft. Of wanneer iemand niet genoeg uitdaging voelt binnen de functie. Wellicht kun je wat toevoegen of veranderen waardoor de uitdaging terugkeert.

Creëer een goede werksfeer

Enigszins in het verlengde van bovenstaande; houd de sfeer op de werkvloer ook goed in de gaten. Intimidatie (zowel seksueel als anders) of pesten komen stiekem veel vaker voor dan je denkt. Vaak wordt het goed verborgen en durft het slachtoffer er niets van te zeggen uit angst voor repercussie. Maar ook andere vormen van agressie, discriminatie of een te hoge werk- of prestatiedruk kunnen tot serieuze problemen leiden zoals een burn-out, angstaanvallen of slaapstoornis.

Een gezonde werkplek is goud waard

Je werknemers brengen veel tijd door op hun werkplek. Het is daarom belangrijk te zorgen dat ze hier niet ziek van worden. Het kan zomaar zijn dat een allergie of hoofdpijn veroorzaakt wordt door te veel stof in de omgeving en/of te weinig ventilatie. Ook kunnen spierklachten ontstaan als de werkplek niet goed is ingericht en afgesteld. Worden dit soort klachten te lang genegeerd, dan kan dat zelfs tot permanente schade leiden!

Biedt gezond voedsel en rust aan

Als je een kantine hebt waar voedsel verkocht of aangeboden wordt, zorg dan voor zoveel mogelijk gezonde keuzes. Ook blijkt dat mensen vaak niet goed zijn in de juiste keuzes maken, vooral als er ‘even snel’ gegeten moet worden. Zorg er dus voor dat er voldoende tijd geboden wordt om te eten en bij te komen. Rust tijdens de pauze stimuleert de productiviteit, net zoals even de buitenlucht in kunnen gaan. Sta niet aan het eind van iedere pauze belerend op je horloge te kijken, maar leg de verantwoordelijkheid meer bij de mensen zelf neer. Trouwe medewerkers zullen hier zeker geen misbruik van maken. En daarnaast verhoogt het de waardering voor jou als werkgever en dus ook de motivatie.

Stimuleer sport en beweging

Zoals hierboven al aangehaald; stimuleer het dat je medewerkers een (klein) ommetje gaan wandelen tijdens de pauze. Het is niet alleen gezond voor het lichaam, maar biedt ook de kans even wat stress ‘eruit te lopen’. Intern kun je ook kleine dingen doen, zoals je personeel stimuleren:

  • even naar de collega toe te lopen bij een vraag of mededeling, in plaats van een e-mail of telefoontje;
  • de trap te nemen in plaats van de lift;
  • met behulp van apps nu en dan een uitdaging aan te gaan: wie de meeste stappen op een dag heeft gezet, of de meeste calorieën heeft verbrand…waarbij je uiteraard geen winkelmedewerker met een administratieve kracht vergelijkt 😉

Mocht verzuim toch de kop op steken dan is het natuurlijk belangrijk om er vroeg bij te zijn en snel én correct in te grijpen. Er zijn veel dingen die je kunt doen of in werking kunt zetten om verzuim (drastisch) te verkorten. En daarbij helpen wij je natuurlijk graag! Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Contact