Heb jij je weleens afgevraagd hoe je medewerkers het werken voor jou, of jouw bedrijf, beleven? En hoe ‘aantrekkelijk’ je bent voor toekomstige medewerkers? Een sterk werkgeversmerk kan jou als werkgever meer opleveren dan je wellicht denkt! Het bindt je huidige medewerkers duurzaam aan je organisatie en trekt nieuwe medewerkers als het ware aan.

Belangrijker dan je denkt

Jongere generaties hebben andere verwachtingen bij “werk” dan de oudere generaties. Het talent van nu zoekt naast leuk werk ook naar onder andere inspiratie, betekenis, dynamiek en ontwikkeling. Mensen kiezen tegenwoordig vaak meer bewust voor een werkgever. Het liefst een organisatie die een visie uitdraagt waarbij diegene zich thuis voelt. Trots zijn dat je voor een bepaalde organisatie werkt wordt steeds belangrijker. Daarnaast moet het werk natuurlijk zijn wat je wilt doen. En ook zaken als leuke collega’s en een geborgen sfeer blijven onverminderd belangrijk voor het werkplezier. Je werkgeversmerk houdt dus meer in dan alleen het beste salaris of de betere secundaire voorwaarden. Het is echt de moeite waard om hier eens goed over na te denken.

De voordelen van een goed werkgeversmerk

Een sterk werkgeversmerk werkt zoals gezegd twee kanten op. Het levert voordelen op bij je huidige medewerkers én voordelen bij het vinden van toekomstige medewerkers. Het verduurzaamt de band die je personeel voelt ten opzichte van jou als werkgever. Hierdoor zal je personeel langer voor je willen blijven werken en is het ziekteverzuim doorgaans laag. Het verhoogt de inzet en het enthousiasme. Aantrekkingskracht op potentieel nieuwe werknemers neemt toe en je huidige personeel is eerder geneigd positieve aanbevelingen te doen over jou als werkgever.

Wat beïnvloedt de beoordeling van je werkgeversmerk?

Er zijn zaken waar je niet direct iets aan kunt veranderen omdat dit tijd kost. Zo hebben onder andere de bedrijfsgrootte en bekendheid een positieve invloed op de associatie. Er spelen echter niet alleen bewuste overdenkingen mee in de beoordeling, maar ook veel onbewuste. Denk aan iets basaals als kleurgebruik in logo en huisstijl, zelfs dat kan van invloed zijn. Maar het lijkt vooral de persoonlijke ervaring te zijn, gevolgd door de persoonlijke ervaring van een ander, wat het meeste impact heeft. Commerciële en standaard (betaalde) reclame uitingen leveren een stuk minder op dan bijvoorbeeld persoonlijke werkervaringen.

Zo leg je een goed fundament

Je kunt ver gaan in het bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Maar laten wij je eerst wat tips meegeven om alvast een goed fundament te leggen.

Analyseer

Kijk eens kritisch naar je concurrenten, degenen die als ‘aantrekkelijk werkgever’ worden ervaren door werkzoekenden en de ‘onaantrekkelijke’. Analyseer waarom de ene werkgever nu juist populairder is dan de andere.
Ga gesprekken aan met je medewerkers. Vraag hen waarom ze graag deel uitmaken van jouw organisatie, wat hen aantrekt. Zorg voor een open en geborgen sfeer zodat je mensen zich ook echt openstellen. Je leert namelijk niet alleen van de complimenten en positieve feedback, maar minstens net zoveel van de verbeterpunten die door je personeel worden aandragen.

Zorg voor een positieve uitstraling

Kies in je uitingen (op bijvoorbeeld Social media e.d.) voor positief taalgebruik. Deel positieve boodschappen of ervaringen. Of, als je informatie verschaft, ga voor de positieve benadering. Voor de opbouw van een sterk werkgeversmerk is het namelijk belangrijk dat er door de ontvanger een positieve associatie met de organisatie wordt gemaakt.

Doe het op jouw manier

Natuurlijk is het belangrijk te analyseren hoe anderen het doen, wat wel en niet positief lijkt te werken. Er is online heel veel informatie te verzamelen. Maar minstens zo belangrijk is het om dicht bij jezelf te blijven. Geloofwaardigheid is namelijk essentieel. Het is goed je bedrijf positief te profileren, maar zorg dat je het ook waar maakt. En dat kan alleen als jij er als werkgever zijnde volledig achter staat. Als je kunt instaan voor wat er wordt beloofd.

Maak een plan en kom in actie!

Besef dat het opbouwen en onderhouden van een sterk werkgeversmerk een continue proces is. Een eenmalige actie haalt niets uit. Vandaar dat je een plan maakt voor de langere termijn en dat blijft doen. Het moet toekomstbestendig zijn. Zorg ook dat het plan aansluit bij de missie en visie van je organisatie. Alvorens je de strategie extern gaat uitzetten is het zeer aan te raden om het eerst met je eigen medewerkers te delen. Zoals gezegd is hun feedback erg waardevol. En blijf ook vooral om die input vragen, zet het bijvoorbeeld periodiek op de agenda bij werkoverleg.

Vervolgens is het zaak om het plan in werking te zetten en extern gericht je strategie te gaan uitvoeren. Deel de juiste berichten en content op Social media, trek de ‘sfeer’ van teksten e.d. op je website gelijk daaraan. Houdt altijd in je achterhoofd dat het niet ‘nep’ mag overkomen, dat is funest en werkt juist negatief voor je werkgeversmerk. Blijf authentiek en eerlijk. En bereid je voor op een lang proces, voordat je daadwerkelijk de vruchten kunt gaan plukken. De associatie die mensen van je organisatie hebben verandert niet van de ene op de andere dag, dit heeft tijd nodig.

Naast begeleiding bij een burn-out of re-integratietraject helpen wij ook graag om uitval ofwel verzuim juist te voorkomen. Daarvoor bieden we diverse trainingen voor werkzoekenden of werknemers aan. Maar ook de invloed van de werkgever is een belangrijk onderdeel van het verlagen of voorkomen van verzuim. Heb jij als werkgever zijnde een vraagstuk over goed werkgeverschap? Wellicht kunnen wij je met onze ervaring verder helpen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.